A Hotelstars lesz a nemzeti tanúsító védjegy

Büszkék vagyunk rá, hogy szállodánk, az Erdőspuszta Club Hotel**** Debrecenben – sőt a megyében is – elsők között kapta meg a Hotelstars elismerő minősítését, így méltán viselheti a megérdemelt négy csillagot.

 

Napjainkban az utazás az emberek életformájává vált. Évente milliók utaznak belföldre és külföldre különféle motivációval. Van, aki pihenés, kikapcsolódás, sportolás céljából tölt több hetet nyáron valamelyik tenger mellett, mások sízés céljából utaznak az Alpokba. Sokan városlátogatásra mennek egy hosszú hétvégére Európa nagyvárosaiba,  vagy egy  hazai wellness szállodában pihenik ki fáradalmaikat. Vannak, akiket munkájuk szólít vidékre, külföldre, mikor üzleti úton, továbbképzésen, vagy konferencián, kongresszuson vesznek részt. Az utazók nagy része szállodában száll meg, s szobafoglalását annak megfelelően végzi, mik az igényei, azoknak milyen szállodák, milyen áron felelnek meg.  A tapasztalt utazó szállodája kiválasztásánál arra is figyel, hogy a különféle szállodák milyen minőséget képviselnek. A szálloda minőségét az általa kínált „hardware” – az épület maga, a szobák mérete, berendezése, a szolgáltató helyek, vendéglátó üzletek, business center,  konferencia termek, fitness center választéka,  kialakítása, az azoknál felhasznált anyagok minősége, felszereltsége  – és a „software”, azaz a hotel működtetése, üzemeltetése, a személyzet létszáma, felkészültsége, udvariassága  együttesen  határozzák meg.

A mai utazó számára közismert, hogy a szállodák minőségét a világon általában csillagokkal jelölik,  1* a legalacsonyabb, 5* csillag a legmagasabb kategóriát jelenti. Ugyanakkor az is tapasztalható, hogy azonos kategóriájú szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában   országonként eltérések vannak.  Ez a helyzet természetesen az utazó, a vendég számára nem kedvező, hiszen nem világos számára, hogy pontosan mit várhat egy 3-4*-os, vagy más kategóriájú szállodától a Közel-Keleten, az Egyesült Államokban, vagy akár az Európai Unión  belül.  Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó  szövetségeinek ernyő szervezetét, a HOTREC-et,  amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének  előkészítésével, aminek eredményeként eljutottak a Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer megalapításához. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szállodai minősítő rendszere Auszria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc és Svédország Szállodaszövetségeinek résztvételével 2009. decemberében alapított Hotelstars Union által kidolgozott harmonizált követelményrendszert alkalmazza. 2010-től kezdődően a Hotelstars Union 11 tagországában – amely mintegy 150 milliós piacot képvisel – több mint 18 ezer szálloda minősítése azonos elvek szerint történik. A közös szállodai minősítési rendszer összesen 270 feltétel teljesítésén alapul. Ezeket többek között a vendégek körében végzett felmérések alapján dolgozták ki, így megfelelnek a mai kor igényeinek, a vendégek elvárásainak. Az új követelmények nagy hangsúlyt helyeznek a szállodák magas minőségű szolgáltatásaira, egyebek mellett a wellnessre, a kifogástalan alváskomfortra. A Hotelstars minősítési rendszer előny a vendégnek, mert egységes, átlátható, biztonságot ad az elvárt minőség meghatározásában és előny a szállodának, mivel nemzetközileg egységes színvonalat tud biztosítani, ezáltal elősegíti a hatékony marketing tevékenységet.

Magyarországon a szállodák minősítése évtizedek óta a nemzetközi gyakorlatot követi, s a szállodák minőségét ugyancsak 1-5* jelölik. Az elmúlt években az egyes kategóriák követelményei az MSZSZ által készített, rendszeresen felújított irányelvek alapján kerültek meghatározásra, a szállodák besorolása pedig un. önminősítéssel történt. Ezt a gyakorlatot változtatta meg a 239/2009/X.20./Kormány rendelet, amely a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetését újra szabályozta. Ennek értelmében a különféle típusú kereskedelmi szálláshelyek minősítését átveszik azok szakmai szövetségei, így a szállodák minősítését a Magyar Szállodaszövetség végzi 2010 IV. negyedévétől. A Magyar Szállodaszövetség – mint a HOTREC tagja – hosszú ideje részt vett az EU tagországokban működő szállodai minősítési rendszerek harmonizálásának előkészítésében, s 2009. december 14-én, mint alapító tag részese volt az egységes szállodai minősítési rendszernek, a Hotelstars Union-nak a megalapításában. Fentiek szerint az MSZSZ, a 239/2009/X.20./Kormány rendelet alapján, mint a magyarországi szállodák szakmai szövetsége jogosult a hazai szállodák minősítésére, s ezt a munkát, a Hotelstars Union alapító tagjaként, annak követelményrendszerének felhasználásával kizárólagosan végzi. Ugyanez a rendelet szabályozza a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetési feltételeit, rendelkezik a szállodák kötelező minősítésének megszüntetéséről és 2012. június 30-ig engedélyezi a szállodák korábbi minősítésének használatát. A szállodák minősítése nem kötelező. A minősítésre önként jelentkező szállodákban az MSZSZ képviselői megvizsgálják, hogy az megfelel e az adott kategóriára vonatkozó követelményeknek, s ha igen un. védjegyhasználati szerződést köt velük. Ez a szerződés feljogosítja a szállodát, hogy a szálloda osztályát kifejező Hotelstars logot használja, melynek tulajdonosa Magyarországon a Szabadalmi Hivatal M1002727/1 bejegyzése szerint az MSZSZ. A „szálloda csillag minősítéssel” védjegy a Magyar Szállodaszövetség által létrehozott és működtetett tanúsító védjegy, amelynek alapvető célja, hogy – összhangban az egyes szálláshelyek működtetéséről szóló 239/2009. Kormány rendeletben foglaltakkal – garanciát nyújtson a szálláshelyszolgáltatás-nyújtás minőségének a szakmai elvárásoknak megfelelő színvonalára. A védjegy tanúsítja, hogy a szolgáltatások minősítése előre meghatározott, a Magyar Szállodaszövetség kezelésében a Hotelstars Union által kidolgozott szakmai szempontrendszere alapján történik.

Több hónapos tárgyalás után Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára és Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke 2012 május 10-én együttműködésre vonatkozó szándéknyilatkozatot írt alá. A szándéknyilatkozat kiterjed a jelenleg az MSZÉSZ tulajdonában levő, s az által működtetett Hotelstars.eu szállodaminősítési védjegynek nemzeti tanúsító védjeggyé történő változtatására.

Az aláírt szándéknyilatkozat szerint az MSZÉSZ a Hotelstars.eu védjegy nemzeti tanúsító védjeggyé válhat, s a Hotelstars szállodaminősítési rendszert az MSZÉSZ és az NGM közösen fogják működtetni. A szándéknyilatkozat aláírására azért került sor, mert az NGM és az MSZÉSZ egyetértenek abban, hogy a már 11 EU-tagországban a szállodák minősítésére használt Hotelstars rendszer hozzájárul a magyarországi hotelek minőségének javításához, az európai szállodaüzemeltetési és fejlesztési trendekhez való alkalmazkodáshoz. 

Forrás: www.hotelstars.hu